Logo Loading

Zakelijke virtual reality

Zakelijke virtual reality

Virtual reality, wat is dat precies? Dat is toch dat je met een bril op in een achtbaan gaat? Reacties die we vaak krijgen. Het klopt inderdaad dat VR voor entertainment gebruikt kan worden. VR heeft echter ook enorm veel mooie mogelijkheden voor zakelijk gebruik: zakelijke virtual reality. In dit artikel gaan we deze zakelijke toepassingen bespreken en toelichten.

De geschiedenis van Virtual reality is redelijk lang. De techniek om VR te laten slagen is echter pas recent toereikend genoeg om ook het grote publiek te kunnen bereiken. Batterijen en accu’s gaan langer mee, apps zijn robuust, telefoons en het internet zijn krachtig genoeg en hardware is betaalbaar. VR-brillen worden bijvoorbeeld al cadeau gedaan bij telefoonabonnementen. En The Voice of Holland bood een VR-beleving naast de tv-uitzendingen. Dit heeft positieve gevolgen voor de markt. Die de komende jaren steeds groter wordt.

Kansen bedrijfslevenVR showroom, vr zakelijk, virtual reality voor bedrijven, virtual reality project
VR is inmiddels voorbij het stadium van ‘coole gadget’ en wordt gebruikt voor serieuze oplossingen die bedrijfsprocessen verbeteren. Hier ligt grote groeipotentie voor veel sectoren. Virtual reality wordt gezien als onderdeel van de vierde digitale revolutie (na de pc, internet en smartphones). Techgiganten als Google, Facebook, Samsung, HTC, Sony, Apple, Amazon, Netflix en Intel zien een gouden toekomst en investeren er veel in.

VR biedt bedrijven de kans om werkzaamheden en bedrijfslocaties op een unieke manier te laten zien. De kijker wordt ondergedompeld in een organisatie en heeft het gevoel daadwerkelijk op locatie te zijn. Dit kan uitgebreid worden met afgeronde projecten. In 5 of 10 minuten kan zo de hele organisatie, de werkzaamheden en diverse projecten worden laten zien. VR geeft zo een extra dimensie aan een verkoopgesprek of personeelswerving op een zeer efficiënte manier.
Deze toepassingen zijn voor heel veel bedrijven van toegevoegde waarde. Verder zijn er specifieke toepassingen voor bedrijfstakken te bedenken. Hieronder hebben we een aantal op een rijtje gezet.

schermafbeelding virtual reality beleving Moovd voor DefentureDefensie
Defensie gebruikt virtual reality onder andere voor trainingen. Het voordeel is dat men niet meer op locatie hoeft te zijn. De trainingen kunnen gesimuleerd worden. Dit is efficiënter en de kans op ongelukken wordt sterk verminderd. In Groot-Brittanië en Amerika wordt VR binnen defensie gebruikt voor het vinden van nieuwe rekruten. Met groot succes.

Bouw/architectuur
Je kunt 3D-modellen en geschoten beelden van realisaties opmaken als een virtual-realitybeleving. Zo ontwikkel je een visuele en virtuele portfolio waar al je projecten in gezet kunnen worden. Dat kan overal en aan elk gewenst persoon getoond worden met behulp van een telefoon/tablet, onze app en een VR-bril. (lees meer)

Marketing
Een heel groot voordeel van een marketingcampagne met VR is dat de ontvanger veel meer betrokkenheid heeft. Een boodschap wordt bewuster meegemaakt dan bij traditionele media. Iemand met een VR-bril op wordt echt ondergedompeld in een verhaal en staat middenin de actie. Hierdoor is de intensiteit van een verhaal veel hoger. Ook is er geen afleiding van buitenaf, waardoor er meer aandacht is voor de boodschap. Omdat je het verhaal ervaart, wordt hij ook beter onthouden. Daarmee tackelt virtual reality veelvoorkomende uitdagingen van traditionele media.

Makelaardij
Met VR kun je als makelaar virtueel iemand een tour geven door een huis. Handig voor de eerste kennismaking met een huis. De kijker kan dit op elk gewenst moment en vanaf elke plek doen. Een VR-tour geeft de kijker de ruimte om zelf rond te kijken in ruimtes en is hierdoor minder dwingend dan een standaard video of serie foto’s.

Toerisme
Nog een toepassing waarvoor virtual reality zeer geschikt is, is toerisme. Geïnteresseerden kunnen vakantieparken, cruiseships en toeristische trekpleisters eerst ervaren, voordat ze boeken. In binnen- en buitenland. Op iedere gewenste plek en tijd. Een locatie kan zo veel beter worden laten zien. Reisorganisatie Thomas Cook is al gestart om VR-ervaringen aan klanten aan te bieden binnen hun reisbureaus (try before you fly). Zo konden geïnteresseerden een virtuele tour door New York maken. Met succes: ze zagen een stijging van 190% van het aantal boekingen.

Onderzoek Nederlandse bedrijven
Uit een onderzoek van Avanade onder Nederlandse bedrijven is duidelijk geworden dat VR populairder begint te worden als zakelijke toepassing. Één op de vijf organisaties geeft aan geeft aan dat VR de hoogste prioriteit wordt dit jaar. De bedrijven die al werken met virtual reality geven aan dat efficiënter werken het belangrijkste voordeel van VR is (42,6%).

Zie je al helemaal voor je hoe VR jouw organisatie verder kan helpen, wil je graag sparren over de mogelijkheden en/of wil je graag meer informatie over zakelijke virtual reality? Vraag dan een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek aan via info@moovd.nl of 06 – 504 263 80.

Related Posts