Logo Loading

Personeelswerving met virtual reality

Personeelswerving met virtual reality

Het zakelijk inzetten van VR begint steeds populairder te worden. Een mooie toepassing is om virtual reality te gebruiken voor personeelswerving. Met VR kun je potentiële werknemers op een unieke manier enthousiasmeren voor een vacature: door hen al een ervaring te geven van het bedrijf: de sfeer, cultuur, structuur en omgeving. Zo worden ze beter voorbereid: ze weten hoe de werkplek en de werkzaamheden eruit gaan zien. Deze potentiële medewerkers weten wat er van ze verwacht wordt en komen voor minder (negatieve) verassingen te staan. Hierdoor zitten ze sneller op hun plek en zijn ze minder geneigd om (snel) op te zoek te gaan naar een andere baan.

Voordeel van virtual reality in personeelswerving
Standaardvideo’s met bedrijfsrondleidingen geven kandidaten visueel een inkijkje in de organisatie. De cameralens dwingt je te kijken naar wat de video laat zien. Ook houdt de video op bij de randen van het scherm, waardoor men weet dat ze niet bij het bedrijf zijn. Het vergt daardoor heel wat inlevingsvermogen om jezelf in het bedrijf te zien. De kandidaten ervaren de cultuur en de atmosfeer niet echt waardoor de rest van de omgeving erbij moet worden bedacht. Dit kan zowel negatief, als positief zijn. Is het beeld negatief, dan kan dit kandidaten weerhouden om te solliciteren. Is het beeld positiever dan in werkelijkheid is, dan kan dit leiden tot het afwijzen van de baan of een snel ontslag en moet je als bedrijf weer van voor af aan beginnen.

Personeelswerving met virtual reality zetten kandidaten in een immersie (onderdompeling), zodat ze je organisatie daadwerkelijk ervaren. Dit geeft een uitgebreider en realistischer beeld dan tekst of een standaard video. Door een VR-bril op te zetten kunnen kandidaten 360 graden rondkijken. Hierdoor hoeven ze zichzelf niet in te beelden of ze in een bedrijf passen, ze staan er immers middenin. In een zeer realistische rondleiding door de organisatie ervaart hij of zij wat de bedrijfscultuur is, wat de eigen werkzaamheden worden, wat de werkzaamheden van het bedrijf zijn, wie hun collega’s worden, wat de werksituatie is en hoe het pand eruitziet. Als bedrijf kun je er ook voor kiezen om je projecten en eventuele fabrieken en andere panden te laten zien, om het beeld helemaal compleet te maken. Zo krijg kandidaten een realistische en complete indruk van de organisatie.

Personeelswerving met virtual reality helpt potentieel personeel enorm om een goede weloverwogen keuze te maken in hun toekomstige baan. Als een kandidaat dan voor je bedrijf kiest, zal diegene sneller en beter op hun plek zijn. Daarnaast heeft een innovatieve methode als personeelswerving met virtual reality een behoorlijke aantrekkingskracht voor jongere medewerkers. Zij zijn juist op zoek naar veel informatie en ervaringen ten opzichte van een toekomstige werkgever.

Praktijkvoorbeelden
Personeelswerving met virtual reality wordt al succesvol ingezet door een aantal organisaties. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van General Mills. Met de VR-beleving geven ze goed weer wat een nieuwe medewerker kan verwachten. We hebben zelf ook een mooie VR-beleving gemaakt voor Trioliet, die binnenkort gelanceerd wordt. Benieuwd hoe de VR-beleving is geworden? Vraag dan een demo aan, zodat we hem kunnen laten zien met een VR-bril. Met een VR-bril komt de beleving beter tot leven en komen de voordelen van virtual reality optimaal tot uiting. Hieronder bespreken we nog een aantal andere praktijkvoordelen omtrent personeelswerving met virtual reality.

Verschillende eenheden van het leger werken al jaren met VR om hun mensen te trainen. Recent heeft het Britse leger besloten om virtual reality te gebruiken voor het personeelswerving. Ze hebben een VR-beleving gemaakt die potentiële rekruten middenin een echte leger-training zet (zie video hierboven). Op verschillende evenementen in Groot-Brittannië is personeelswerving met virtual reality getest. Met succes, want het leger zag een toename van 66% van het aantal inschrijvingen.

De Amerikaanse marine pakte de personeelswerving met virtual reality nog wat groter aan. Zij reden met een tractor-trailer, die ze de Nimitz noemden, door het land heen naar scholen en special evenementen. Ook hier met succes. Bij de Winter X Games in Aspen zagen ze een stijging van 48% in het aantal leads. Bij de Army/Navy football game in Baltimore was er een stijging van 126%. In de eerste twee maanden van de campagne werd het aantal leads meer dan verdubbeld in vergelijking met de twee jaar(!) daarvoor bij elkaar opgeteld.

De trailer had acht VR-brillen, waardoor de beleving gedaan kon worden door 60 participanten per uur. Sinds de lancering zijn er al meer dan 25.000 ervaringen gegeven. Nog een interessant statistiek is dat het de marine gelukt is om de gedachte te veranderen van participanten. Van de groep mensen dat van tevoren aangaf geen interesse te hebben voor de marine, heeft 20% zich alsnog opgegeven na het zien van de VR-beleving.

Generaties
Virtual reality heeft zeker voor de generaties van deze tijd veel toegevoegde waarde. Dit zijn de Millenials en Generatie Z. Deze twee generaties zal in 2025 zo’n 75% van het beschikbare aantal medewerkers betreffen. Elke generatie heeft andere voorkeuren van communicatie met een bedrijf. Voor Baby boomers was het eerste contact met een bedrijf een sollicitatiebedrijf of een telefoontje. Millenials en Gen Z zullen eerst een grondig onderzoek doen op het internet voordat er contact wordt opgenomen.

Bij het bedrijfsonderzoek gaan de generatiegenoten op zoek naar de bedrijfscultuur is, de voordelen en de perspectieven. Het grootste obstakel om zich aan te sluiten bij een bedrijf is om niet te weten wat voor bedrijf het is en wat ze kunnen verwachten. Om deze generaties te bereiken is het dan ook goed om een zo goed en compleet mogelijk beeld te geven van je organisatie. Virtual reality hier zeer geschikt voor. Het geeft de bedrijfscultuur realistisch weer en kandidaten kunnen zelf rondkijken, om goed in te kunnen schatten of dit de inspirerende omgeving is waar ze veel leren en zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit is voor deze generaties de belangrijkste voorwaarde om bij een bedrijf aan de slag te gaan.

Tip: creëer een bedrijfscultuur bent waar mensen wíllen werken, niet moeten. En dat ontwikkeling en prestaties belangrijk zijn, herkend, aangemoedigd en gewaardeerd worden. Zo trek je de Millenials en Generatie Z aan en zorg je ervoor dat je ze ook behoudt.

Als het gelukt is om geschikte werknemers aan te trekken, is de volgende stap om ze in te werken. Ook hier is virtual reality een goede en kostenbesparende oplossing. Hier gaan we in een volgend kennisartikel over hebben.

Related Posts