Logo Loading

Geschiedenis virtual reality

Geschiedenis virtual reality

Virtual reality lijkt een nieuwe ontwikkeling, toch bestaat het al een tijdje. In dit kennisartikel nemen we je mee naar de voorlopers, de ontwikkeling en geschiedenis van virtual reality.

Meer dan 1000 jaar geleden werden er panoramische muurschilderingen gemaakt, dit waren de eerste voorlopers in de geschiedenis van virtual reality. Met een apparaat de illusie van diepte creëren ontstond in 1830. Aan het einde van de 19e eeuw waren de eerste experimenten met panoramische schilderijen. Deze waren erop gericht om de kijker tijdens voorstellingen een unieke ervaring te geven. Het heeft echter een hele tijd geduurd voordat de techniek toereikend genoeg was om VR op een goede manier aan te kunnen bieden.

Nabootsen werkelijkheid
link trainer, virtual reality, vr simulator, geschiedenis virtual reality, geschiedenis vr, ontstaan vrIn de jaren 20 was er de ontwikkeling van de eerste vluchtsimulator voor de Amerikaanse luchtvaart. Het ontstaan van deze simulator begon in 1910 en kwam voort uit de toenemende behoefte aan piloten. De behoefte aan piloten werd enorm toen de Eerste Wereldoorlog losbrak. Piloten dienden snel klaargestoomd te worden voor het vliegen. De eerste vliegsimulator was nogal primitief: een kist met de neus in de wind, horizontaal houden. Zodat een toekomstige piloot een beetje het gevoel te geven wat de invloed van de rolroeren waren.

De bekendste en meest succesvolle vluchtsimulator van de eerste generatie, was de Link Trainer. Eind jaren 20 werd dit product ontwikkeld door Edwin Link. De Link Trainer werd een geïntrigeerd onderdeel van de training van piloten wereldwijd en was essentieel voor de overwinning van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. De technieken die Link gebruikte waren revolutionair. Hij creëerde een nabootsing van de werkelijkheid. Dit was een belangrijke inspiratiebron voor de geschiedenis van virtual reality.

Virtual reality gepresenteerd aan wereld
De Amerikaanse science-fictionschrijver Stanley G. Weinbaum presenteerde naar alle waarschijnlijkheid het eerste idee voor een VR-bril. In het korte verhaal ‘Pygmalion’s Spectactles’ ontmoet de hoofdpersoon een professor. Deze professor had een bril uitgevonden die een film creëerde waarbij de gebruiker de hoofdpersoon is: ”een film die iemand beeld, geschiedenis virtual reality, geschiedenis vr, sensoramageluid, smaak, reuk en gevoel geeft. Je bent in het verhaal en spreekt met de overige karakters. En de karakters antwoorden. In plaats van jezelf op een scherm zien, draait het verhaal om jou”. Dit idee van Weinbaum was de eerst bekende publicatie met een dergelijk idee. Dit begint steeds meer realiteit te worden.

Het eerste apparaat dat in de buurt kwam van het idee van Weinbaum, was de ‘Sensorama’. Die werd begin jaren 60 uitgebracht. De ontwikkelaar was filmmaker Morton Heilig. De Sensorama was een filmautomaat die de illusie moest creëren dat je echt aanwezig was in een omgeving. De geloofwaardigheid van de ervaring van primair belang. Daarom prikkelde zijn uitvinding alle zintuigen van de kijker: volledig visueel 3-diemensinaal beeld, reuk, gehoor en gevoel. In een van de films van de Sensorama bestuur je een motorfiets door de stad. Terwijl de wind door je haren waait, je de geluiden en geuren van de stad ervaart en je door het trillen iedere oneffenheid van de weg voelt. Een innovatie die de cinematografische ervaring uniek maakt. Helaas voor Heilig zagen financiers het nut niet in van de Sensorama. Heilig wordt met zijn uitvinding wel gezien als één van de belangrijkste grondleggers in de geschiedenis van virtual reality.

Eind jaren 60 verschijnt ‘The Sword of Damocles’. Een VR-systeem met eenvr-geschiedenis, virtual reality zakelijk, virtual reality zorg eerste Head Mounted Display (een beeldscherm dat op het hoofd wordt gedragen) die op een computer kon worden aangesloten. De ontwikkelaar was computerwetenschapper Ivan Sutherland en zijn student Bob Sproull. Het apparaat was enorm, om hem te kunnen dragen diende de hele constructie op het plafond bevestigd te worden. Daar komt ook de naam vandaan. De beeldkwaliteit was slecht, maar de techniek was wederom een enorme stap in de ontwikkeling van virtual reality zoals we het nu gebruiken.

Bekendheid virtual reality
Bovenstaande uitvindingen en ontwikkelingen hebben allemaal bijgedragen aan de geschiedenis van virtual reality. Maar een exacte benaming of omschrijving van de techniek was er toen nog niet. Tot 1987. In 1987 werd de term ‘virtual reality’ voor het eerst in gebruik genomen. Jaron Lanier, VR-pionier en oprichter van het bedrijf VPL gaf een naam aan het geschiedenis vr, geschiedenis virtual reality, virtual boyonderzoeksgebied: virtual reality. Het bedrijf was de eerste die actief VR-headsets en controllers commercieel ging verkopen. Vanaf toen begon virtual reality enige bekendheid te krijgen bij de consument. Helaas ging VPL in 1990 failliet.

Midden jaren 90 komt Nintendo met een eigen VR-systeem voor het gamen. Ze noemden hem de ‘Virtual Boy’ en hij was alleen te koop in de VS en Japan. Het systeem werd vrij snel van de markt gehaald, omdat de verkoop slecht ging. Dit kwam met name omdat consumenten klaagden over de zeer beroerde beeldkwaliteit, slechte draagcomfort en het optreden van duizeligheid en hoofdpijn. Eind jaren 90 kwamen er nog andere initiatieven op de markt als Cybermaxx, VFX-1 en iGlasses. Dit werden ook geen successen. Het werd een tijdje stil rondom virtual reality.

Grote doorbraak
virtual reality, geschiedenis vr,Tot 2012. De grote doorbraak van virtual reality begon in 2011. Lucky Palmer knutselt in zijn garage een prototype van een VR-bril in elkaar. Hij noemt de bril: Oculus Rift. De prototype zit dan nog in elkaar geplakt met duct tape, maar hij werkt. In 2012 besluit Lucky een campagne te starten op Kickstarter om investeerders te vinden. Zijn doel is om 250.000 dollar op te halen voor de verdere ontwikkeling van zijn prototype. Het werd een van de grootste successen op Kickstarter ooit. Lucky heeft zijn doel binnen 4 uur gehaald. De teller van de campagne eindigt uiteindelijk op een bedrag van 2.4 miljoen dollar.

Met deze investeringen gaat het bedrijf (Oculus) aan de slag. In 2013 was het nieuwe prototype klaar en werd het op de markt gebracht. Dit bleek een hit, want Facebook kocht het bedrijf in 2014 voor 2 miljard dollar. Een aardige winst. Mark Zuckerberg zei toen: ‘Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate’.

In 2014 werd de rest van de techwereld ook wakker. Google maakte virtual reality toegankelijk voor de consument door de Google Cardboard op de markt te brengen. Hiermee kon je met een telefoon in 360 graden rondkijken in spellen en video’s. Niet veel later volgde Samsung met de Samsung Gear.

Andere techgiganten als HTC en Playstation begonnen met de ontwikkelling van eigen VR-brillen. In 2016 werden de eerste VR-brillen voor consumenten uitgebracht. Deze brillen hadden echter een connectie nodig met een sterke computer om te laten werken. De HTC Vive en Oculus Rift met een PC en de Playstation-VR met een PS4.

In 2018 kwamen de eerste ‘stand-alone’ VR-brillen op de markt: de Oculus Go. Deze hebben geen kabels meer nodig en werken vanuit een eigen internetverbinding. Dit zorgt ervoor dat virtual reality voor iedereen makkelijk en overal te gebruiken is, voor de eerste keer ooit.

Related Posts